Livet

Kan någon hjälpa mig med när man ska använda bör och när man ska använda borde? Eller är det samma sak? Jag har ingen aning så ni får ursäkta men jag blandar dem båda.

Jag skulle ha gått och tränat nu, klockan 11. Men jag kände inte för det, och då gör jag det inte heller. Jag "borde" egentligen göra det, för det är faktiskt därför jag är här (mestadels). För det första så åt jag för sent, åt för 1 timme sedan, och det blir för tajt. För det andra så orkade jag bara helt enkelt inte. Ska man göra någonting så ska man göra det för att man tycker att det är kul och att man verkligen vill. Så är det faktiskt med allt här i livet, det har jag varit inne på många gånger förut. Saker man borde göra, men man kanske inte vill! Man borde resa jorden runt, man borde skaffa sig en utbildning, man borde vänta med att skaffa barn, man borde flytta hemifrån när man skaffat sig ett jobb, man borde ta körkort, Man utbildar sig, sen ska man jobba som det hela livet? 

Det som är så fantastiskt här i livet är att man kan aldrig veta vad som händer. 

Min vän Niccole, hon är 21 år och två barnsmamma. Världens bästa mamma om ni frågar mig, hon klarade att gå ut gymnasiet med två barn, och nu har hon sökt till sjuksköterskeprogrammet till våren. Hon vill inte ut och resa, (inte nu iallafall) utan hon valde att skaffa barn först och utbilda sig sen. Tänk sen när hon är 40. Då är hennes barn 23 och 21 (eller hur Niccole?) och om hon känner för att resa då, så kan hon göra det, eller när hon är 50 till och med. Man behöver inte göra saker bara för att man borde?

Eller som min vän Jenny, som jobbar extra och njuter av livet . Vem säger att man måste skynda på? Måste man jobba som en idiot när man är 21? Man ska jobba hela livet och man kommer slita ut sig själv endå? Klart man vill ha pengar, men blir man verkligen lycklig av pengar? 

Min vän Kajsa, pluggade direkt efter gymnasiet och nu är hon 22 år och färdigutbildad personalvetare, hur grymt är inte det? Den vägen valde Kajsa att gå och jag beundrar henne enormt för att hon klarade det, nu är hon sambo och har köpt hus.

Min klasskompis Sandra, (som är här i Thailand nu) hon valde att åka till Australien, Nya Zeeland, Thailand och Hongkong, totalt borta i 1 år. Det är ju hur coolt som helst, och det var det Sandra ville göra. 

Min kusin Jonna, hon pluggar till Sjuksköterska (snart klar) hon bor i en lägenhet i Eriksberg (tror jag) och hon åkte till Afrika och hade praktik i 1 månad. Så grymt! 

Min moster Helena som är snart 50, håller på att sadla om till undersköterska efter att ha varit frisör i hela sitt liv, hur coolt? 

Min mamma, liten snobb från Bälinge (ursäkta) retade alla som kom från Åkerlänna i skolan. Nu är hon största bonden i Åkerlänna, för att hon blev kär. Trodde hon verkligen att hon skulle bli bonde när hon var 21 år? Knappast!! 

Eller som jag, hade planer på att flytta till Stockholm.. Blev singel, sa upp mig, bor fortfarande hemma, åkte ut och reste ett tag och sen vet man aldrig vad som händer.. 

Det jag vill säga med alla dessa exempel är att man vet aldrig vad som händer här i livet, och jag tror att alla jag nämnt här uppe är lyckliga över det val de har gjort. Jag beundrar alla dessa människor (plus många många fler), för ingen jag känner är den andra lik. Alla gör olika val och alla lever olika liv, så grymt! Och jag är iallafall grymt glad över det val jag har gjort. För det här är någonting som JAG vill. Jag vet inte om jag vill resa jorden runt, jag vet inte om jag vill studera i 5 år för att få en bra lön. Alla gör vi olika val här i livet, och så länge vi är lyckliga över de valen så tycker jag man ska fortsätta att göra det man vill. 

Massor av pladder igen.. :) hoppas att ni förstår! 

Kort och gott, gör det du vill! Skit i vad man borde göra och inte borde göra. 




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0