Julen

För mig är julen en mysig tid, julen är en tid där man myser lite extra. Man tänder ljus, man bakar, fikar, myser i soffan. Men för många är julen en jobbig tid. Många kanske sitter ensamna och inte alls vill mysa, hur kul är det att alltid sitta i soffan själv och tända ljus? Och vissa kanske inte tycker att jul är kul för att man inte har så mycket pengar. Julklapparna har blivit så otroligt förstorat. Man köper julklappar till varandra för tusentalskronor. Jag kan erkänna att jag tycker att det är roligt med julklappar, helt klart! Men måste de alltid kosta så himla mycket? Det undrar jag.. Det är inte roligt att få paket av någon man vet har skrapat ihop var endaste liten krona för att det ska räcka till alla man ska köpa till. Nästa år tror jag att jag säger upp mig från dyra julklappar. Jag vill bara ha billiga saker. För det är inte roligt att känna att man bara "kostar pengar" För under julen så gör man det. Jag känner iallafall så. De pratade på radion i veckan om att man ska börja göra julklappar själv. För pengar är någonting som man antingen har eller så har man inte det. Tid är någonting som de flesta tycker att de har för lite av. Hur mycket värt är det inte då när någon har lagt ner en massa tid på en julklapp. Det uppskattas kanske inte av alla. Jag tror att jag skulle ha total dissat det när jag var 12-13 år. Jag kanske skulle dissa det nu med, jag vet inte! Men tänk va smidigt det skulle vara om man gjorde julklapparna istället. Man pratar om ett överkonsumerat samhälle. Över julen kan man verkligen säga att vi överkonsumerar. Ofta så hamnar säkert mer än hälften av julklapparna på hyllan efter jul. Jag vet inte, bara en teori.

Nu ska jag laga matlåda och pepparkakor.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0