Makt

På samhällskunskapen så har vi snackat mycket om makt, och vad makt är. Vad är makt då? ja det är det som bestämmer vad vi ska göra och inte göra, framförallt vad vi kan göra och inte göra. Pengar är så sjukt mycket makt, de styr ju för fan allt vi gör nästan. Men är man lycklig när man har en massa pengar och kan göra allt man vill? Då kan man ju aldrig önska sig nått, utan man kan ju faktiskt köpa det utan problem.

Det kan vara både för och nackdelar med att man får spara till saker och ting. men samtidigt så lär man sig sjukt mycket av det. Jag har spart i flera år, men nu när det börjar sina i kaffekassan så är det lätt hänt att man tar lite pengar därifrån. Men förhoppningsvis så har jag ett jobb när jag går ut skolan så man kan börja spara igen. För jag tycker att det är jätte skönt att veta att man har pengar ifall det skulle vara något. Men eftersom jag i princip inte har några större utgifter så behöver jag inte oroa mig, det är ju vad jag väljer själv att göra som kostar pengar. Jag har mat på bordet och tak över huvudet. Mer behöver man ju inte för att överleva egentligen, eller? men sen bör man ju tillfredsställa den sociala biten också, och det är då alla pengar rullar iväg. Men jag får helt enkelt börja leva lite ekonomiskt och tänka till en extra gång innan jag köper någonting. Man kanske inte alltid behöver gå ut på krogen och dricka sig full för att träffa vänner? eller liknande. Man kan faktiskt göra saker hemma och ha lika trevligt.


Kommentarer
Ronja

Helt sant.. har tänkt på det där med pengar och vilken äklig makt det har på vissa personer som inte inser att det egentligen bara är papperslappar.. :p Pengar ska användas med motta och inte ta över livet som det gör för vissa..

2010-11-23 @ 13:29:39
URL: http://lovewhoyouare.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0